עורך דין לנפגעי פעולות איבה

תוכן עניינים

מציאות החיים בישראל מפגישה את אזרחי המדינה עם פגיעות בגוף ובנפש בעקבות אירועי טרור ופעולות איבה. חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה קובע כי המדינה אחראית לפצות ולסייע לנפגע בגין אותה פגיעה. מיצוי הזכויות במקרה של נפגעי איבה מתבצע מול המוסד לביטוח לאומי.

בהתאם לחוק, מי שנפגע כתוצאה מפעולות איבה זכאי לקשת של תגמולים והטבות בתחומים שונים, בהם טיפולים רפואיים, דיור, לימודים, תעסוקה ועוד. ניתן להתנהל מול המוסד לביטוח לאומי באופן עצמאי, אך בהחלט מומלץ להסתייע בעורך דין לנפגעי פעולות איבה, שידע לכוון ולייעץ לתובע במקצועיות, על מנת שזה ימצה את מלוא זכויותיו.

עורך דין לנפגעי איבה

על הזכאות של נפגעי פעולות איבה לסיוע ממשלתי

חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה קובע את המקרים שבהם פגיעה תיחשב לפגיעת איבה:

• פגיעה כתוצאה מפעולות לחימה או פעולות של כוחות אויב של מדינת ישראל.
  • פגיעה כתוצאה ממעשה אלימות או טרור שמבוצעים נגד יהודים או ישראלים בשל היותם יהודים או ישראלים. הכוונה היא לפגיעה בעקבות מעשה אלימות שהתבצע בשל השתייכות למוצא לאומני-אתני הנובע מהסכסוך הישראלי-ערבי.

פעמים רבות מתבצע הליך ההכרעה בפעולת האיבה ביוזמת הרשויות עצמן, לאחר פיגוע או פעולת איבה. הנפגעים יכולים לפנות ביוזמתם אל המוסד לביטוח לאומי לצורך הליך ההכרה. נציין כי על מנת להכיר בנזק לרכוש, ההכרה בפגיעה תתבצע מול קרן הפיצויים ברשות המסים.

פגיעה פיסית ופגיעה נפשית

מי שנפגע בעקבות פעולת איבה זכאי להגיש תביעה לביטוח הלאומי בתוך שנה מיום הפגיעה, באמצעות טופס ייעודי. במסגרת הטופס יתבקש הנפגע למלא את הפרטים הרלוונטיים למקרה, מסמכים המעידים על קבלת הטיפול הרפואי או הנפשי בעקבות הפגיעה ולצרף אסמכתאות באשר לאירוע.

בתוך שלושה חודשים מיום הגשת התביעה תתקבל התשובה מהמוסד לביטוח לאומי. החלטה המאשרת כי אכן מדובר בפגיעה מפעילות איבה מהווה תנאי מקדים והכרחי לקבלת זכויות מהמוסד לביטוח לאומי כנפגע פעולות איבה. לצד זאת, יצוין, כי במידה והמוסד לביטוח לאומי דחה את בקשת ההכרה, ניתן לערער על כך לוועדת העררים היושבת בבית המשפט המחוזי, בתוך חודשיים מיום קבלת ההחלטה.

על רמת הנכות ומשמעותה מבחינת הפיצוי

במידה והמוסד לביטוח לאומי הכיר בתובע כנפגע פעולות איבה הוא יוכל להגיש תביעה לקבלת תגמולים, בהתאם לנכותו. להיקף הנכות שנקבע לנפגע על ידי המוסד לביטוח לאומי יש משמעות רבה בכל הנוגע להיקף הפיצויים שלהם יהיה זכאי הנפגע.

כאשר רמת הנכות היא מתחת ל-9%, הנפגע לא יהיה זכאי כלל לפיצוי.

נפגעי איבה שרמת הנכות המוכרת שלהם היא בין 10-19% זכאים למענק חד פעמי
נפגעי פעולות איבה שנקבעה להם דרגת נכות של 20% לפחות, הינם זכאים לתגמול נכות חודשי. גובה התגמול החודשי נקבע ביחס לאחוזי הנכות שנקבעו.

אחוזי הנכות נקבעים בוועדה רפואית לנכות לנפגעי פעולות איבה. במסגרת ההליך, יגיע התובע לבדיקה ע"י נציגי הוועדה, שכוללת רופאים בתחומים הרלוונטיים לפציעתו.
ניתן לערער על המצב הרפואי שנקבע בוועדה לוועדת ערר.

הטבות מהמדינה למי שנפגע בפעולות איבה

ישראלים שנפגעו בפעולות איבה זכאים להטבות נוספות, פרט לגמלה החודשית/מענק חד פעמי. מטרת ההטבות הללו היא לסייע לאותם נפגעים בתהליך השיקום וההחלמה ולאפשר להם לחזור לתפקוד תקין.
ההטבות הנלוות והיקפן קשורות גם הן בגובה הנכות שנקבע לנפגע.
ישנן הטבות הנוגעות לשיקום הרפואי והנפשי של הנפגע – כמו טיפולים פסיכולוגיים, השתתפות בהוצאות רפואיות, טיפול בחמי מרפא, טיפולי פוריות, טיפולי פיזיותרפיה והידרותרפיה, טיפולי רפואה משלימה, מימון קנביס רפואי, טיפולי שיניים ועוד.
ישנן הטבות הקשורות בשיקומו הכלכלי של הנפגע, כמו סיוע בהסבת מקצוע, הלוואות לצורך הקמה או ביסוס של עסק עצמאי, ועוד.

על חשיבות הליווי המשפטי של עורך דין לנפגעי פעולות איבה

אזרח שנפגע מפעולות איבה יכול לפנות באופן עצמאי למוסד לביטוח לאומי ואין חובה לייצוג ע"י עו"ד. עם זאת, בהחלט מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין לנפגעי פעולות איבה, החל מהשלב הראשוני ועד לקבלת הזכויות הרלוונטיות למצבו.
הסיבות לכך הן רבות ונוגעות ביכולת למקסם את מיצוי הזכויות של הנפגע.

אף שהמוסד לביטוח לאומי נועד כדי לסייע למי מאזרחי המדינה שזקוק לשירותיו, בהתאם לתנאים בחוק, הרי שבסופו של דבר מדובר בגוף ממשלתי ובירוקרטי. ההתנהלות מול המדינה בניסיון לקבל את הגמלה הרצויה, עלול להיות מסורבל ומתיש, בפרט למי שמתמודדים בשלב זה בחייהם עם הפגיעה הפיסית והנפשית כתוצאה מפעולת האיבה.
מעבר לכך, אף שכיום יש נגישות רבה למידע, כולל לפרטי החוק ולתנאים לקבלת הסיוע מהמוסד לביטוח לאומי, הרי שמי שאינו בקיא בתחום הזה יתקשה לדעת מהן הזכויות וההטבות המגיעות לו ובאילו תנאים עליו לעמוד.

עורך דין המתמחה בתחום, מי שמורגל להתנהל מול המוסד לביטוח לאומי, ידע לכוון את הנפגע לזכויות המגיעות לו וידע לנווט את ההליך מול נציגי המוסד לביטוח לאומי, על השלבים השונים שבדרך.
יש לזכור כי השלב המשמעותי והמכריע בהליך לצורך קבלת סיוע, הוא זה של הוועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי. מדובר בדיונים קצרים, מלחיצים שבצידם השלכות קריטיות להמשך הדרך. גובה הנכות שיקבע בוועדות האלו הוא זה שיקבע את סל ההטבות שיגיע לנפגע. אף שתמיד ניתן לערער על ההחלטות, כדאי לפנות לייעוץ משפטי ולקבל את הליווי המתאים ממומחה בתחום, בעל ידע וניסיון, כדי להגיע למיצוי זכויות מקסימלי.

משרד גדעון פנר - עורך דין לנפגעי פעולות איבה

משרד עורכי הדין גדעון פנר הוא מהמשרדים הגדולים והמובילים בישראל בתחום דיני הנזיקין. עד כה ייצג המשרד במסירות ובהצלחה אלפי לקוחות מול המוסד לביטוח לאומי כמו גם בערכאות השונות בבתי המשפט.

המוסד לביטוח לאומי הוא מהמוסדות השמרניים והנוקשים במדינה. התנהלות מול מוסד זה דורשת ניסיון ומקצועיות. נפגעתם בפעילות איבה – בפיגוע או במלחמה? אנחנו מזמינים אתכם לפנות אלינו לייעוץ ראשוני על מנת שנוכל לסייע לכם. נשמח לעמוד לשירותכם.