עורך דין תאונות דרכים

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, חלה בשנים האחרונות עליה במספר תאונות הדרכים, כמו גם במספר הקורבנות שנהרגו ונפצעו.

שנת 2024 מסתמנת כשנה עגומה אף יותר מבחינת הסטטיסטיקה של תאונות הדרכים. עד לחודש יוני 2024 נהרגו 205 בני אדם בתאונות דרכים, לעומת 169 בשנת 2023, עלייה מדאיגה של 21%.

תאונות דרכים עשויות להיות קלות, אך מנגד גם אירוע טראומטי ומשנה חיים. הפגיעה הגופנית והנפשית, עלולות לגרום להפסדים קשים, לרבות פגיעה בכושר השתכרות, באופן זמני או קבוע, גרימת הוצאות רפואיות גבוהות, למשל עקב שימוש בקנאביס רפואי והצורך העזרת הזולת.

עורך דין תאונת דרכים

מהי תאונת דרכים?

לכאורה, נראה כי ההגדרה שלנו ל"מהי תאונת דרכים" היא די פשוטה, ואכן במרבית המקרים מתקיימת ההגדרה הקלאסית, בה רכב פוגע במשנהו תוך כדי נסיעה ו/או רכב שפוגע בהולכי רגל או רוכבי אופניים וקורקינטים.

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה-1975 קובע כי תאונת דרכים היא כל פציעה הנגרמת בעקבות שימוש ברכב מנועי. יחד עם זאת, ביהמ"ש הכירו גם במקרים של פציעה בעת כניסה או יציאה מרכב כתאונת דרכים או בעת פגיעה בעת תיקון או טיפול דרך, שהינו הכרחי להמשך הנסיעה כתאונת דרכים.

נפגעת בתאונה – מגיע לך פיצוי!

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע שבמקרה ומתרחשת תאונת, אין כל חשיבות לסוגיית האשם על מנת לקבל פיצוי. כלומר, גם אם הנהג האשם נפגע במסגרת תאונת דרכים, הוא זכאי לפיצוי. במידה והנפגע הוא הולך רגל, חברת הביטוח של השימוש ברכב הפוגע היא זו שתפצה אותו. יחד עם זאת, במסגרת ההליך בבית המשפט לא יצטרכו הצדדים להוכיח אשם או חוסר אשם לצורך הפיצוי, אלא רק כי התרחשה תאונה, כי היה כיסוי ביטוחי בתוקף וכי לנפגע נגרמו נזקי גוף בעקבות התאונה.

כאשר מדובר בתאונות דרכים יש שני סוגי נזק שניתן לתבוע בגינם – תביעה על נזק לרכוש ותביעה נזיקין על פגיעה בגוף ו/או בנפש.

בעוד התביעה לפיצוי בגין הנזק לרכוש היא תביעה פשוטה יחסית, המתבררת באופן יותר מהיר, הרי שתביעת הנזיקין בשל פציעות בגוף ובנפש היא כבר סיפור אחר. תביעה זו בהכרח מצריכה ייצוג משפטי של עורך דין תאונות דרכים מקצועי ומנוסה ומומלץ להתייעץ עמו כבר בסמוך לקרות התאונה.

נפגעת בתאונת דרכים ? זה מה שעליך לעשות!

במקרה של תאונות דרכים, כולל תאונות אופנוע, יש חשיבות גדולה לתיעוד האירוע. זאת על מנת להוכיח בהמשך שאכן התקיימה תאונת דרכים כהגדרתה בחוק. מומלץ לצלם את זירת התאונה, את נזקי הרכוש שנגרמו לרכב במקרה של פגיעת נהג או נוסע ברכב, לשמור את דו"ח השמאי ולדווח על התאונה למשטרה.

תיעוד נוסף חשוב הוא בהיבט של הנזק הגופני שנגרם בעקבות התאונה. יש לפנות בהקדם לטיפול רפואי ולהקפיד לשטוח את כל התלונות בפני הגורם המטפל ולדאוג, כי הריש/ום הרפואי משקף את התלונות. עוד יש להקפיד, כי הרישום בתיעוד הרפואי לגבי אופן קרות התאונה משקף את שאירע.

התייעצות עם עורך דין תאונות אופנוע ועורך דין תאונות דרכים היא חשובה כבר מתחילת הדרך, סמוך למועד התאונה. עורך דין מיומן ומקצועי ידע לכוון את התובע באיסוף החומרים והמסמכים הרלוונטיים לצורך התביעה ועל מנת שיוכל להוכיח את טענותיו.
בתביעות נזיקין לפי פלת"ד על התובע להוכיח שני דברים והם כי התרחשה תאונה (וקיים כיסוי ביטוחי) וכי נגרם נזק.

התיישנות – לפי דיני הנזיקין, תביעה לפיצויים בגין פגיעה בתאונת דרכים ניתן להגיש עד 7 שנים מיום האירוע. כאשר מדובר בקטין מרוץ ההתיישנות יחל עם הגיעו לגיל 18. כלומר, מרגע הגיעו לגיל 18 הוא יוכל לתבוע בתוך 7 שנים – עד הגיעו לגיל 25.

עורך דין תאונות אופנוע

תופעה נוספת שצוברת תאוצה בקרב רוכבי האופנוע, על רקע התייקרות פוליסות הביטוח, היא ויתור באופן מוחלט על כיסוי ביטוחי. מלבד העובדה שמדובר בעבירה על החוק, מדובר בצעד מסוכן ביותר, שכן במידה והנהג ייפגע בתאונה ללא ביטוח תקף – הוא לא יהיה זכאי לפיצויים ובמידה והוא יפגע בהולך רגל מי שישלם את הנזק בהעדר ביטוח הינה "קרנית" – שהינה תאגיד שהקימה המדינה לפצות נפגעים במקרים בהם הרכב הפוגע אינו ידוע או במקרים בה לא היה ביטוח חובה לרכב הפוגע. במקרה כזה ל"קרנית" יש זכות תביעת חזרה כנגד הנהג הפוגע חסר הביטוח והיא תתבע את מלוא הפיצוי ששילמה לנפגע בצירוף הוצאות ושכ"ט עו"ד.

משרד עורכי הדין גדעון פנר הוא מהמשרדים הגדולים והמובילים בישראל בתחום דיני הנזיקין ועוסק בתביעות עקב רשלנות רפואית, בתאונות דרכים ובתביעות נזיקין מכח פקודת הנזיקין.
המשרד, שהוקם לפני 44 שנה, חותר ללא לאות להעניק ללקוחותיו את השירות המקצועי, האמין והאיכותי ביותר, תוך שמירה על דיסקרטיות ועל ערוץ תקשורת פתוח וזמין עבורו בכל עת. כחלק מהניסיון והמקצועיות של המשרד, הוא משתף פעולה באופן הדוק עם מגוון מומחים ורופאים בכירים שמלווים את התיקים השונים.
אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו לייעוץ משפטי – ולאפשר לנו להוביל אתכם בדרך הנכונה למיצוי הזכויות שלכם ומיקסום הפיצוי.

אתם שואלים – עורך דין תאונות דרכים עונה

ודאו שכולם בטוחים ופנו לעזרה רפואית אם נדרש. הזמינו משטרה למקום ואספו פרטים מכל המעורבים ועדים. צלמו את הזירה ואת הנזקים. דווחו לחברת הביטוח ופנו לעורך דין נזקי גוף המתמחה בתאונות דרכים בהקדם.

כן. חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים מבוסס על עיקרון של "אחריות מוחלטת", כלומר, הנפגע זכאי לפיצוי ללא קשר לשאלת האשמה.

תביעה לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (פלת"ד) היא תביעה ללא אשם ומכיוון שמדובר בהסדר ביטוחי של "אחריות מוחלטת" יש הגבלה על גובה הפיצוי, למשל בראש הנזק של כאב וסבל – קיים סכום מקסימלי הקבוע בחוק ולמשל בראש הנזק של הפסד שכר – לא ניתן לקחת כבסיס השכר לחישוב ההפסדים שכר הגבוה משילוש השכר הממוצע במשק.

מומחיות בחוקים הרלוונטיים ובפסיקה העדכנית, ניסיון במשא ומתן מול חברות ביטוח, יכולת להעריך נכונה את שווי התביעה. בנוסף, הבנה מעמיקה של ההיבטים הרפואיים והשלכותיהם המשפטיות ויכולת לנהל את ההליך המשפטי ביעילות.

תקופת ההתיישנות היא 7 שנים מיום התאונה. עם זאת, מומלץ לפנות לעורך דין נזקי גוף בהקדם האפשרי כדי לא לאבד ראיות חשובות.

כן. חוק הפלת"ד מכסה גם הולכי רגל שנפגעו מרכב מנועי.

במקרים כאלה, ניתן להגיש תביעה לקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים (קרנית). עורך דין נזקי גוף יכול לסייע בהליך זה.

דילוג לתוכן