המטרה של ייפוי כוח מתמשך היא להגדיר מלכתחילה הסדר משפטי שמסייע ותומך באדם שמתקשה לנהל את העניינים שלו בעצמו. עם זאת, עדיין חשוב להתייעץ עם עורך דין שמתמחה בעריכת הסדר מן הסוג הזה ולוודא שהוא פועל לטובת הלקוח.

המושג "ייפוי כוח מתמשך" מתאר הסדר משפטי ובעל תוקף שמגובה בחוק. העיקרון שעומד מאחורי ייפוי כוח מן הסוג הזה מנסה להדגיש את זכותו של הפרט לחיות חיים על פי העדפותיו ובחירותיו, ומכיר באחריות המדינה לאפשר לכל אדם לנצל את יכולותיו.

מה המשמעות המשפטית של ייפוי כוח מתמשך?

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי המאפשר תכנון עתידי בשלב בו האדם מסוגל לקבל החלטות ופעולות מושכלות. מסמך משפטי זה מאפשר לאדם לשרטט את מסלול חייו העתידי במקרה של הגעה למצב שבו קבלת החלטות או ניהול עניינים הופכים לאתגר. זה כולל גם קביעת אנשים מהימנים כנציגי ייפוי כוח שיפעלו בשמם בהיבטים שונים של החיים.

מיהו ממנה בייפוי כוח מתמשך?

במונחים משפטיים, מי שמנסח את ייפוי הכוח מכונה "הממנה". הממנה יכול לפרט באילו תחומים הוא זקוק לסיוע מיופה הכוח שמונה ולהגדיר את היקף סמכויות מיופה הכוח. ניתן לשנות או לבטל את ייפוי הכוח על ידי הפקדת ייפוי כוח מתמשך חדש בכל עת, אלא אם הוגבלה אפשרות הביטול במסגרת ייפוי הכוח עצמו. בחוק הוגדרו תנאים מסוימים לביטול ופקיעת ייפוי הכוח.

ייפוי כוח מתמשך

איך מפעילים ייפוי כוח מתמשך?

יישום ייפוי כוח מתמשך תלוי בהעדפה האישית של הממנה ובקשריו המשפחתיים או החברתיים. הממנה בוחר בן משפחה מהימן, חבר או איש מקצוע שישמש כמיפוי הכוח שלו. בנסיבות אלה, החוק אינו מחייב מנגנוני פיקוח קבועים הדומים לאלו של אפוטרופוסים.

למה חשוב לערב עורך דין ייפוי כוח מתמשך?

מנגנוני הפיקוח על ייפוי הכוח כוללים מספר בלמים ואיזונים. המסמך יערוך ויאושר על ידי עורך דין מוסמך ללא עניין אישי בייפוי הכוח. יש להפקיד את ייפוי הכוח אצל האפוטרופוס הכללי, אשר ינהל מאגר מסמכים כאמור. הודעות שוטפות בדבר קיומו של ייפוי הכוח יישלחו אל הממנה על מנת לוודא שהוא עומד בקנה אחד עם רצונותיו העכשוויים.

מה קורה אם רוצים להתלונן?

על ייפוי הכוח לפעול על פי רצון הממנה ולא ניתן לבצע פעולות מסוימות ללא אישור מפורש מהממנה או אישור בית המשפט. כל נכס משמעותי, כמו מקרקעין, יצוין בפנקסים לגבי ייפוי הכוח המתמשך התקף. תלונות על ייפוי הכוח ניתן להגיש לנציב תלונות הציבור לחקירה בסיוע פקחים של האפוטרופוס הכללי.

מי יכול להיות מוגדר כממונה?

החוק מגביל את מי שיכול לפעול כמיופה כוח לאדם הנאמן על ידי הממנה. על הממנה להיות תושב ישראל, מעל גיל 18, ועליו להבין את ההשלכות, המטרות והתוצאות של ייפוי הכוח המתמשך. אם הממנה הוא נכה, יש להקפיד על התאמות ונגישות הכרחיות בהתאם לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.

מי יכול להיות מיופה כוח?

ייפוי הכוח צריך להיות יחיד, לא תאגיד, מעל גיל 18, בעל יכולת לנהל את ענייני הממנה. אדם אינו יכול לשמש מיופה כוח אם הוא עצמו מונה לו אפוטרופוס או אם תקף עבורו ייפוי כוח מתמשך. כמו כן, ייפוי הכוח אינו יכול להיות פושט רגל או להיחשב על ידי בנק ישראל כלקוח מוגבל חמור. כדי למנוע ניגודי עניינים ולצמצם את הפוטנציאל לניצול לרעה, לא ניתן למנות נותני שירות מסוימים המקבלים תשלום, לרבות עורכי דין, כמיופה כוח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן