נפגעי פעולות איבה זכאים לסיוע ממשלתי על פי חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, התש"ל-1970. החוק מגדיר מקרים שבהם פגיעה תיחשב לפגיעת איבה, כולל:

פגיעה כתוצאה מפעולות לחימה או פעולות של כוחות אויב.
פגיעה כתוצאה ממעשה אלימות או טרור שמבוצעים נגד יהודים או ישראלים בשל היותם יהודים או ישראלים.

עורך דין לנפגעי טרור

תהליך ההכרה בפגיעת איבה

במקרים רבים, הליך ההכרה בנפגעי פעולות איבה מתחיל ביוזמת הרשויות עצמן לאחר פיגוע או פעולת איבה. הנפגעים יכולים לפנות ביוזמתם אל המוסד לביטוח לאומי לצורך הכרה בפגיעה. הכרה בנזק לרכוש מתבצעת מול קרן הפיצויים ברשות המסים.

פגיעה פיסית ופגיעה נפשית

נפגעי פעולות איבה יכולים להגיש תביעה לביטוח הלאומי בתוך שנה מיום הפגיעה באמצעות טופס ייעודי. התביעה כוללת מילוי פרטים רלוונטיים, מסמכים המעידים על טיפול רפואי או נפשי, ואסמכתאות לאירוע. בתוך שלושה חודשים מיום הגשת התביעה מתקבלת תשובה מהמוסד לביטוח לאומי.

קבלת זכויות מהמוסד לביטוח לאומי

אם המוסד לביטוח לאומי מאשר כי מדובר בפגיעת איבה, הנפגע זכאי לקבל זכויות שונות. במידה והמוסד דוחה את הבקשה, ניתן לערער על ההחלטה לוועדת העררים בבית המשפט המחוזי.

רמת הנכות והפיצויים

נפגעי פעולות איבה יכולים להגיש תביעה לקבלת תגמולים בהתאם לרמת הנכות שנקבעה להם:

נכות מתחת ל-9% אינה מזכה בפיצוי.
נכות בין 10-19% מזכה במענק חד-פעמי.
נכות של 20% לפחות מזכה בתגמול נכות חודשי.

ועדות רפואיות לנפגעי פעולות איבה

רמת הנכות נקבעת על ידי ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי. במסגרת ההליך, התובע מגיע לבדיקה על ידי רופאים בתחומים הרלוונטיים לפציעתו. ניתן לערער על החלטות הוועדה לוועדת ערר.

הטבות מהמדינה לנפגעי פעולות איבה

ישראלים שנפגעו בפעולות איבה זכאים להטבות נוספות, מעבר לגמלה החודשית או המענק החד-פעמי. ההטבות נועדו לסייע בתהליך השיקום וההחלמה, והן כוללות:

טיפולים רפואיים ונפשיים, כגון טיפולים פסיכולוגיים, השתתפות בהוצאות רפואיות, טיפולי פיזיותרפיה והידרותרפיה.
הטבות כלכליות, כגון סיוע בהסבת מקצוע והלוואות לצורך הקמת עסק עצמאי.

חשיבות הליווי המשפטי של עורך דין לנפגעי פעולות איבה

אמנם ניתן לפנות למוסד לביטוח לאומי באופן עצמאי, אך מומלץ להיעזר בעורך דין לנפגעי פעולות איבה. עורך הדין יכול למקסם את מיצוי הזכויות של הנפגע ולהקל על ההתנהלות מול המוסד לביטוח לאומי. עורך הדין המנוסה בתחום זה יוכל להדריך את הנפגע בנבכי החוק ולייצג אותו בוועדות רפואיות, תוך הבטחת זכויותיו וקבלת התגמולים המגיעים לו.

הליווי המשפטי של עורך הדין חשוב במיוחד בשלב הוועדות הרפואיות של המוסד לביטוח לאומי, שבהן נקבע גובה הנכות וההטבות העתידיות לנפגע. ייעוץ משפטי מתאים ממומחה בתחום יסייע לנפגע להגיע למיצוי זכויות מקסימלי ולהבטיח את הסיוע הכלכלי והרפואי הדרוש לו להמשך הדרך.

*המידע המוצג באתר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי מקצועי.

דילוג לתוכן